U Jugoslovenskom dramskom pozorištu premijerno je izveden, prvi put kod nas, čuveni komad „Kaspar” Petera Handkea, u režiji Miloša Lolića.
Kaspar je komad Petera Handkea koji je, u vreme kada je 1967. godine objavljen, izazvao gotovo revolucionarni pomak u tradicionalnom shvatanju pisanja za pozorište.
Prvi put ovo dramsko remek-delo u našem pozorištu režira uzbudljivo talentovani Miloš Lolić, koji je svojim režijama na nemačkom govornom području dobio zvanje počasnog državljanina Austrije, gde je rođen nobelovac Peter Handke.
Kao u životu, ništa nije slučajno ni u pozorištu.
„Ovo je jedna od najemotivnijih antidrama koje sam pročitao, zato što je Handke kompleksan pisac. On istovremeno pokušava da uruši nekakvo dramsko nasleđe koje je možda bilo očekivano kada je pisano, ali u isto vreme, i to je možda njegov najveći bezobrazluk zadržava neke utvrđene dramske postulate”, rekao je reditelj Miloš Lolić.

Glavni junak je Kaspar, njegov lik je zasnovan na stvarnom Kasparu Hauseru, autističnom adolescentu, koji se se 1828. godine niotkuda pojavio u Nirnbergu, i kojeg je trebalo naučiti da govori.
Dok Kaspar uči jezik, on postaje kao drugi. U scenografiji Jasmine Holbus i kostimama Marije Marković Milojev, u Lolićevoj režiji, Kaspar je naš savremenik, jezikom izmanipulisan gubi svoju originalnost.
Neobično, uverljivo, maestralno, Kaspara tumači Miodrag Dragičević.
„Mislim da je osnovna tema ove drame neka sloboda, upoznavanje sa ljudima. Sloboda kad nisi ograničen nekim rečenicama i nečim što znaš, to koliko smo slobodni pre nego što kasnije krenu da nas ukalupljuju i da nas ograničavaju s nekim znanjem”, kaže glumac Miodrag Dragičević.
Kaspar govori o jeziku. U ovoj drami Handke nam sugeriše da govor slušamo drugačije i da razmišljamo o tome kako nam jezik nameće društvo u kojem vlada konformizam, da bi zatim taj govor bio dobra osnova za iskorišćavanje pojedinca.
Predstava Kaspar u Jugoslovenskom dramskom je dragoceno i uzbudljivo suočavanje sa neobičnom lepotom Handkeovog dela, tog maestralnog traktata o otuđenju, u isto tako uzbudljivom , savremenom tumačenju reditelja Miloša Lolića.
Izvor: RTS/O.M.